Art of Balance Yin yoga

Yin Yoga

Bij deze zachte yogavorm, oefen je een serie zittende of liggende houdingen, waarbij de spieren ontspannen blijven en waarbij je een lichte druk uitoefent op gewrichten en bindweefsel. Bij Yin yoga worden de houdingen lang aangehouden, zo'n 3 tot 5 minuten. Zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen.
 

Het is als een meditatie in een yogahouding...

Je oefent aandachtig zijn en je open te stellen voor wat zich van binnen voordoet. De weerstand die je tegenkomt ga je verzachten met behulp van de ademhaling. De houdingen stimuleren op een zachte wijze het bindweefsel zoals banden en kraakbeen, waardoor het zich kan verstevigen en eventueel herstellen. Het bevordert een grote mate van beweeglijkheid in de spieren en gewrichten, stimuleert de meridianen (energiekanalen) en brengt je geest tot rust.

In deze les wordt er niet intensief bewogen, maar je neemt juist de tijd voor je lichaam. Yin yoga is daarom ook een goede tegenhanger voor de meer krachtige en actievere yoga.
Yin Yoga is voor iedereen toegankelijk, ongeacht je leeftijd, lichaamstype of fitheid.

Door de grote persoonlijke aandacht in de les, kan elke oefening aangepast worden aan zijn/haar niveau.